Artykuły
Ubezpieczenia

Zamiana udzielonego zabezpieczenia w gotówce na gwarancję — usługa kryzysowa

Trudna sytuacja gospodarcza spowodowana epidemią zmusza wiele firm do zadania sobie pytania, które zadecyduje o ich dalszej przyszłości: jak zachować płynność finansową, aby nie stracić klientów i dalej zawierać nowe kontrakty? Jest na to sposób i nie musi to być pożyczka lub dofinansowanie działalności – możemy to zrobić, korzystając z produktu ubezpieczeniowego, a dokładniej – oferowanej przez zakłady ubezpieczeń gwarancji.

Zawarcie każdej umowy z innym podmiotem wiąże się z ryzykiem, czy zrobi on to właściwie, po umówionej cenie i w zadeklarowanym czasie.

Aby się zabezpieczyć, wielu kontrahentów żąda dodatkowych zapewnień, poza karami umownymi, które pozwolą mu odzyskać część środków w przypadku nienależnego wykonania umowy.

Żądają więc np. aby jedna ze stron do zakończenia umowy wniosła odpowiedni wkład finansowy, który jest w czasie jej trwania zablokowany i zwalniany po wywiązaniu się z umowy.

Może to stanowić problem, jeśli chcemy pozyskiwać nowe zlecenia, gdyż zakłóca to płynność finansową firmy.

Tutaj jako rozwiązanie pojawiają się gwarancje, a więc produkty, w którym część ryzyka bierze na siebie trzeci podmiot – bank, ubezpieczyciel lub inny tzw. gwarant.

Dla kogo gwarancje?

Korzysta z nich często branża budowlana, choć zakłady ubezpieczeń udzielają gwarancji dla różnego typu kontraktów, także w działalności handlowej, udzielając jej np. na rzecz zapłaty opłat celnych dla firm obracających towarami z zagranicą.

Istnieje kilka rodzajów gwarancji, z których skorzystanie pozwoli na nieangażowanie własnych środków i tym samym na zachowanie płynności.

Rodzaje gwarancji

Gwarancja zapłaty wadium (przed przystąpieniem do przetargu) – ubezpieczyciel wydaje stosowny dokument, dzięki czemu nie trzeba zamrażać gotówki na koncie ogłaszającego przetarg do czasu jego rozstrzygnięcia, co może czasem trwać kilka tygodni.

Możemy więc dalej obracać swoimi środkami, a koszt udzielenia gwarancji jest zazwyczaj niski.

Gwarancja należytego wykonania kontraktu (przy zawieraniu kontaktu) – ubezpieczyciel bierze na siebie ryzyko prawidłowego wywiązania się z kontraktu przez kontrahenta.

W zależności od umowy zleceniodawca może zażądać procentowo określonej kwoty od całości należnego wynagrodzenia, które musi wnieść wykonawca i która jest zatrzymywana do czasu zakończenia umowy (zazwyczaj ok. 10% całkowitej wartości kontraktu).

Takie zabezpieczenie może być wniesione w gotówce lub w postaci gwarancji bankowej, lub ubezpieczeniowej. Jeśli wniesiemy ją w gotówce, to do czasu wykonania umowy środki te będą zamrożone.

Rozwiązanie w postaci uzyskania gwarancji jest więc bardzo dobrym sposobem, aby nie wykładać własnych środków i tym samym umożliwia nam inwestowanie ich w pozyskiwanie dalszych kontraktów.

Uzyskanie gwarancji co prawda nie jest takie łatwe, gdyż zakład ubezpieczeń musi przeanalizować dotychczasową działalność oraz wyniki finansowe firmy, która się o nią ubiega. Trzeba więc przedstawić jak najwięcej informacji, aby był on skłonny podjąć to ryzyko.

Gwarancja usunięcia wad i usterek (po zakończeniu kontraktu) – umowy często posiadają postanowienia, że wykonawca odpowiada przez określony czas za wady i usterki, które wystąpią po jej zrealizowaniu.

W celu ochrony swojego interesu kontrahent może więc zażądać wniesienia części wartości kontraktu wynikającej z umowy przez wykonawcę (np. 3% całkowitej wartości) i wstrzymanie jego wypłaty na okres np. 3 lub 5 lat (najczęściej takie okresy są spotykane).

W ten sposób tracimy jako wykonawca dostęp do środków, które są zamrożone na dość długi czas.

Uwolnienie gotówki dzięki gwarancji

Istnieje również możliwość, aby zamienić posiadane obecnie zabezpieczenie kontraktu w postaci gotówki na gwarancję ubezpieczeniową.

Może się okazać, że przy podpisywaniu umowy wydawało się nam, że pobieranie pewnej kwoty na poczet należnego wykonania nie stanowi problemu.

Jednak obecna sytuacja gospodarcza zmusza nas, aby do zachowania płynności dysponować większymi środkami, które przeznaczymy na bieżące funkcjonowanie lub pozyskanie nowych zleceń.

Pozyskanie gwarancji ubezpieczeniowej warto powierzyć specjalistom, gdyż ubezpieczyciel, do którego zwrócimy się o gwarancję, musi skalkulować ryzyko z tym związane i je wycenić. Jednocześnie zakłady ubezpieczeniowe są otwarte na negocjacje i ustalanie indywidualnych warunków gwarancji, jeśli tylko dobrze argumentujemy, dlaczego warto przyznać ją naszej firmie.

Podobnie jak w przypadku gwarancji kontraktowej, również przy gwarancji usunięcia wad i usterek, mamy możliwość zamiany zabezpieczenia w postaci gotówki na gwarancję ubezpieczeniową.

Tutaj ubezpieczyciel będzie badał nie tylko sytuację finansową naszej firmy, ale sprawdzi również nasze dotychczasowe realizacje, jakość ich wykonania i czy po ich zakończeniu nie wystąpiły żadne usterki.

Lepsza niż gwarancja bankowa

Podobnych gwarancji udzielają również banki. Gwarancje ubezpieczeniowe mają jednak jedną zasadniczą zaletę nad gwarancjami bankowymi – nie wpływają na wysokość limitów kredytowych i leasingowych.

Dzięki temu możemy dalej z takiego finansowania korzystać, a to daje nam większą swobodę działania.

Uzyskanie gwarancji może wydawać się procesem trudnym, gdyż ubezpieczyciele, chcąc ocenić ryzyko, mogą żądać wielu informacji od naszej firmy.

Powierzenie tego procesu profesjonalnym pośrednikom takim jak brokerzy ubezpieczeniowi, daje pewność, że przeprowadzone to zostanie za nas przy minimalnym obciążeniu naszej kadry.

Posiadanie zaś gwarancji daje nam możliwość skupienia się na optymalnym ulokowaniu posiadanych środków i dalszym rozwoju działalności.

Autor wpisu

Ukończone studia na Wydziale Prawa i Administracji UMK w Toruniu pozwalają mi na prowadzenie spraw formalno — administracyjnych firmy.

Zajmuję się pozyskiwaniem dotacji dla klientów, odpowiadam za przygotowanie dokumentacji i prowadzenie projektu.

Koordynowałem pracę działu ubezpieczeń i w 2019 roku uzyskałem licencję brokera ubezpieczeniowego. Pełnię funkcję członka zarządu aob broker, w której odpowiadam za rozwój firmy i relacje z klientami. Zajmuję się analizą ryzyka, porównywaniem ofert dostępnych na rynku oraz kontaktem z towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Preferuję grę zespołową, zarówno zawodowo, jak i w uprawianych sportach — piłce nożnej i siatkówce.

Jakub Szczodry

Broker ubezpieczeniowy / Ekspert ds. dotacji

Kontakt

Skontaktuj się
z nami

adres
Armii Krajowej 14b,
72-600 Świnoujście
Imię
E-mail
Telefon
Treść wiadomości
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest Art Of Business Finanse I Ubezpieczenia Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Świnoujściu przy ulicy Armii Krajowej 14B / III p.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Zaakceptowanie zgody na wykorzystanie plików cookies jest jednoznaczne z zapoznaniem się i przyjęciem treści Polityki prywatności.

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami

Imię
Nazwisko
E-mail

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest Art Of Business Finanse I Ubezpieczenia Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Świnoujściu przy ulicy Armii Krajowej 14B / III p. Polityka prywatności.